Barion Pixel

Kié a kép?

Te gondolkoztál már azon, hogy mikor mondhatja valaki jogosan, hogy az elkészült fénykép az Ő képe? Elég ehhez pusztán annyi, hogy Ő nyomta le a gombot?

Volt egy érdekes élményem és egyben felismerésem, ami egy csomó kérdést is hagyott bennem maga után, és szeretném most veletek ezt megosztani, ha van kedvetek, kicsit együtt gondolkodni!

A minap nálam járt a stúdióban egy közeli ismerősöm, aki nem fotós és nem ért a fényképezőgép használatához sem. Beszélgettünk, és nekem eszembe jutott, hogy szeretnék kipróbálni egy kemény fényt a stúdióban, pontosabban egy nanlite fresnel lencsét, egészen pontosan ezt: NANLITE FL-20G Fresnel lencse Bowens bajonettel.

http://photoking.hu/termekek/videotechnika/vilagitas-videotechnika/bowens-gyurus-led/forza/nanlite-forza-fresnel-elotetlencse-bowens-bajonett/

https://www.tripont.hu/termek/nanlite-fs-300

...illetve ennek kapcsán szeretnék megmutatni néhány képet magamról, ha már elkezdett kockásodni a hasam. :) Erre nagyon büszke vagyok, mert 42 év után most először tapasztaltam meg. Ha még nem tettétek, próbáljátok ki, nagyon jó érzés! :) Közel egy év távlatból jó végig nézni, hogy miből mi lett. Az apró kis lépések, ahogy épülnek egymásra... Nagyon jó látni, hogy megérte kitartani akkor is, mikor még nem láttam a fejlődést, de csináltam, mert hittem benne. Amúgy kb. ilyen a fotózás is és minden más is az életben, amiben szeretnénk fejlődni. Érdemes türelmesek lenni magunkhoz, de ezt majd a fotózás kapcsán egy későbbi cikkben kifejtem.

Szóval megkértem a fotózásban laikusnak mondható vendégemet, hogy legyen a segítségemre, ő pedig örömmel ment bele a játékba.

A fejemben megvolt, mit szeretnék látni, ezért beállítottam hozzá mindent, a kezébe adtam az egyik fényképezőgépemet és elmondtam neki konkrétan, hogy mit csináljon. Megmutattam neki, hol van az expo gomb, elmagyaráztam, hová és hogy helyezze a fókuszt, hogy a közelebbi szemem legyen éles. Beállítottam a kívánt látószöget és a magasságot is, megmutattam, hogy kb. honnan fotózzon, majd beálltam a szettbe, és annak függvényében, éppen merről fotózott, forogtam és pózoltam, különböző pózokkal segítettem a szöget, ő pedig exponált, ahogy kértem. Közben sokat nevettünk és a már klasszikussá vált „de szép macska vagy Sanyi” mondattal ösztönzött a tökéletes pózok elérésére.  

Ha elkészült pár kép, megnéztem, és elmondtam, a következőnél mire figyeljen, illetve állítottam a fényen a hibák tükrében. 30 percet töltöttünk egyetlenegy beállással, majd az elkészült képeket leválogattam és megcsináltam az utómunkát is. Itt láthatjátok a fotózás végeredményét.

Mikor végeztem és nézegettem a fotózáshoz egyáltalán nem értő vendégem által elkattintott képeket, elégedett voltam, de hirtelen belém hasított a gondolat: Ezek most kinek a képei?

Én adtam a helyszínt, az eszközöket, az elgondolást, én állítottam be mindent, én koordináltam a megvalósítást, én retusáltam, de a képeket gyakorlatilag nem én készítettem... Akkor most kinek a képei ezek? Jogilag azé a fénykép, aki a gombot lenyomta, de ha nem az ő szellemi terméke, akkor is jogosan nevezheti őket a sajátjának?

Bár ebben az esetben ez fel sem merült, de ha akarná, joggal oszthatná meg bizonyos felületeken a fotózásban laikus ismerősöm, hogy ezeket a képeket ő készítette rólam? Mert ez valahol igaz, de aztán meg mégsem az...

A téma nem nagyon hagyott nyugodni. Ennek a konkrét esetnek ugyan nincs különösebb jelentősége, de maga az elv nagyon érdekes és az emiatt bennem felmerült kérdések szerintem nagyon elgondolkodtatók.

Mert az a kérdés, hogy kié egy adott fénykép egy csomó, más esetben is felmerülhetne, de mégsem merül fel!

Ahogy tovább rágódtam a témán, felrémlett bennem, hogy hány olyan workshopon jártam kezdőként, - de még most is sok ilyenről hallok a tanítványaimtól - ahol az oktató pontosan beállította saját elképzelései szerint a szettet, a fényeket, elmondta pontosan mit kell csinálni egy adott végeredményhez, a tanulók kattintottak és elkészültek az oktató fejében megszületett, de a tanulók keze által megvalósult végeredmények. Ezek után pedig a résztvevők a saját portfóliójukba tették a képeket és magabiztosan állították, ezeket ők alkották.... Vajon jogos és helyes ez?

(Akárhogy is, de az én oktatási személetemmel mindenképpen ellentétes ez a gyakorlat! Ha kíváncsi vagy rá, ITT olvashatsz róla bővebben.)

Még ha a kép készítője szakmailag eléggé felkészült is, a látásmód, a kreativitás, a művészi érzék nem pontosan ugyan annyira az alkotás része, mint a technikailag helyesen kivitelezett képalkotás?

És nem csak az a kérdés motoszkál bennem, hogy vajon jogos-e, de az is felmerült bennem, hogy korrekt-e más vizuális elképzeléseit sajátként prezentálni azokkal szemben, akik a látott kép alapján választják majd a szolgáltatásokat, ítélik meg a várható munka milyenségét, a fotós tehetségét?

Vajon mi abban egy oktató felelőssége, és mi a következménye, ha abba a hitbe ringatja tanulóit, hogy az általa beállított és tűpontosan instruált munkákat ők is bármikor képesek lennének megalkotni? Elég, ha pusztán egyetlen adott kép megvalósításában segédkezik, vagy inkább az lenne a dolga a felelős mentornak, hogy megtanítsa a hozzá segítségért forduló fotósokat arra, hogyan tudnak önállóan, saját gondolatiságból megálmodott, szakmailag is magas színvonalú képeket alkotni, konkrét látványvilágokat létrehozni?

...egy csomó kérdés, amit szeretnék most nyitottan hagyni, mert szerintem érdekes és hasznos lehet mindenki számára, ha saját maga gondolkodik el rajta.

Ha van kedvetek, beszélgessünk róla, írjátok meg, mit gondoltok, mert kíváncsi vagyok a véleményetekre!

Bodogán Sándor

A gombot megnyomta: Takács Brigitta

Ha tetszett a tartalom, támogass minket!

Amennyiben lehetőséged van rá, járulj hozzá további szöveges és online videós tartalmaink, podcast adásaink és oktató anyagaink létrejöttéhez! Támogass minket Patreon oldalunkon keresztül!

TÁMOGATOM

Ne maradj le az új tartalmainkról és az
induló workshopokról!
Iratkozz fel a hírlevélre!
Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!
Sütibeállításokkal kapcsolatos információk
Mi a cookie (süti)?

A cookie-k ("sütik") - a továbbiakban: süti vagy cookie - kis méretű adatcsomagok, amelyeket az Ön böngészője ment el, amikor a weboldalakat, köztük a www.fotosworkshopok.hu honlapot - a továbbiakban: Honlap - látogatja.

A sütiket a weboldalak általában a felhasználói élmény javítására használják oly módon, hogy a weboldal vagy kizárólag a látogatás idejére ("Munkamenet" sütik, amelyek a böngésző bezárásakor törlődnek) vagy ismételt látogatások során ("Tartós" sütik) "megjegyzi" a felhasználót.

A jelen Cookie (süti) tájékoztató azt ismerteti, hogy a www.fotosworkshopok.hu honlapon milyen sütiket használunk és Önnek, mint a honlap használójának milyen lehetőségei vannak a sütik beállításával kapcsoltosan.

Tájékoztatjuk, hogy a cookie-kat nem használjuk az Ön személyének közvetlen azonosítására alkalmas információk tárolására. Amennyiben személyes adatoknak minősülő adatokat kezelünk, ezt az Adatvédelmi tájékoztatónkkal összhangban tesszük.

Lehetnek olyan esetek, amikor harmadik fél cookie-ját használjuk. Kérjük, hogy harmadik fél sütijei tekintetében a harmadik félnél tájékozódjanak az adatkezeléssel kapcsolatban, ugyanis a harmadik fél adatkezelésére nincsen ráhatásunk.