Barion Pixel

Podcast

Alkotók egymás közt - A Fotosworkshopok.hu podcastje

Podcastjeink érdekes, elgondolkodtató, olykor mély, olykor pedig szórakoztató beszélgetések fotósokkal, más művészeti ágak képviselőivel, vagy az ezekhez kapcsolható területek, szakmák ismerőivel, művelőivel.

Kristóf a gimnáziumban még dobosnak készült, ennek kapcsán 17 évesen Amerikába sodorta az élet. Itt találkozott először úgy a fotográfiával, hogy tudta, onnantól a fotózás az élete része lesz. Hazajött leérettségizni és Londonba vitte tovább az útja, itt járt főiskolára fotó szakra.

Oldott, mégis rendkívül izgalmas beszélgetésünk során sok mindent megtudhatunk róla, amit korábban még nem mesélt el. Beszél főiskolai éveiről, arról, hogyan indult el pályáján és hogyan alakult ki fotós látásmódja. Milyen volt a kapcsolata a fotózás elméleti és gyakorlati oldalával és hogyan hatott ez későbbi munkásságára. Beavat minket a Flashback stúdióban töltött asszisztensi évekbe, és felidézi emlékeit a MOME mester szakán töltött időről. Megismerhetjük sokak által ismert egyetemi vizsgamunkájának készítési körülményeit, és arról is mesél, milyen volt fotós asszisztensként nagy nemzetközi produkciókban résztvenni. Megtudhatjuk, miket tanult a nagyhírű, külföldi fotósoktól, és beavat minket egy kicsit a nagy produkciók kulisszái mögé is. Beszélünk arról is, mi a különbség Amerikában és Magyarországon a fotóasszisztensi munka között és azt is elmondja, miért váltott az asszisztensi pályáról a saját alkalmazott fotográfusi karrierjére.

Végül hallhatunk korábbi és aktuális projektjeiről, megtudhatjuk, legszívesebben hogyan használja többekkel együtt alapított fotóstúdióját, hogyan vélekedik a videóklip forgatásokról, és a tanításról a MOME streetfotó kurzusán. Kiktől inspirálódik, kik voltak hatással a munkásságára és milyen szerepet játszanak életében és látásmódjában a fotókönyvek, a zene és a film.

Kálló Péter a magyar fotográfia egyik meghatározó alakja. Az Ő nevéhez fűződik a Rockstar Photographers, mely 2008-óta a Sziget Fesztivál és azóta a legnagyobb magyar fesztiválok fotózásáért is felel. Nyert már Sajtófotó díjat, volt az övé Európa és a világ legjobb fotó blogja is. Közgazdásznak tanult, de hamar rájött, hogy az irodai munka nem az ő világa. Ekkor került kapcsolatba a fotográfiával egy alkotói közeg révén. A fotóriporteri pálya és a dokumentarizmus vonzotta. A fényképezésen keresztül szerette volna megismerni a világot. Ebben a beszélgetésben beavat minket alkotói állásfoglalásába és beszélgetünk arról is, hogyan találta meg „saját hangját” a fotográfiában. Elmeséli az „Esernyős ember” fotósorozat készülésének körülményeit, érintjük az útkeresés, attitűdök, akarat jelentőségének kérdéskörét és szóba kerül az is, hogy sikerült kitörnie az introvertáltság burkából, hogyan tanult meg a fotózáson keresztül kapcsolódni az emberekkel. Sokat megtudhatunk arról, hogyan épült és működik azóta is rendkívül sikeresen a Rockstar Photographers és mi az, amire legbüszkébb pályája során. A beszélgetés végén pedig azt is elmondja, kitől inspirálódik, mit gondol a Mesterséges Intelligencia szerepéről a fotográfiában, hogyan hat rá a kritika és a torllkodás és miért tartja rendkívül fontosnak az alázatot.

Kálló Péter fotó blog - https://www.kallopeter.hu

Rockstar Photographers - https://www.facebook.com/festivalphotographers/

Kustos Amanda Orsolya sminkes, fotóstúdió tulajdonos, festő. Celldömölkről indult, hosszú utat járt be és ma számos területen rendkívül sikeres alkotó, üzletember. Vendéglátóipari szakközépiskolába járt, de színésznő szeretett volna lenni, majd egészségfejlesztést tanult a főiskolán, de miután elvégezte rájött, hogy ez sem az ő pályája. Ezután a fejébe vette, hogy színházi sminkes lesz és kitartásának, hajthatatlanságának köszönhetően sminkes is vált belőle. 7 évvel később elindult a festői pályán is és számára is hihetetlen gyorsasággal indult el ez a karrier ága, ebből indult ki a fotóstúdió és a háttér- és falfestés koncepciója is. Orsi beavat minket izgalmas karrierútjába, elmeséli, hogyan haladt lépésről lépésre álmai megvalósítása felé és hogyan vált mára nemzetközileg elismert háttérfestővé, akinek világszerte ismert fotósok használják háttereit. Rendkívül inspiráló életútjának boncolgatásán túl beszélünk még lelki folyamatokról, a fejlődés fontosságáról, tehetségről, bátorságról, kitartásról, a komfortzóna elhagyásáról és arról is, milyen új projekten dolgozik most.

Kustos Amanda Orsolya

Alkotók Egymás Közt – Beszélgetés Bede Kincső fotóművésszel: „A tekintet az, ami nem mindegy”

Bede Kincső rendkívül inspiráló, többszörösen díjnyertes fotóművész, alkotóművész, polihisztor. Erdélyből származik, Kolozsváron film szakon tanult, lassan 7 éve él Budapesten. Az SZFE-re jelentkezett filmrendező szakra, de végül a MOME-ra járt és már itt kiderült, hogy rendkívül tehetséges a fotográfiában. Különleges képei már akkor kivívták maguknak a figyelmet, ma pedig elmondhatja, hogy többek között az Yves Sant Laurent is dialógusba hozta alkotásait a divattal.

Ebben a beszélgetésben szó esik többek között a fent említett kiállítási anyag elkészülésének és kiállításának körülményeiről és hogy mi volt ennek jelentősége a pályáján. Kincső beavat minket abba, hogyan jött az életébe a fotográfia, hogy alakult ki a vizuális látásmódja, és hogyan hatottak a filmek a munkásságára. Bevezet alkotói folyamataiba, például abba is, hogyan készíti az önarcképeit és miért vonzódik inkább a fekete-fehér képekhez. Elmondja véleményét arról, mi a különbség analóg és digitális technika között és melyiket mikor, milyen céllal szereti használni. Beszélgetünk arról is, hogyan hat az anyagi biztonság vagy akár a közhangulat az alkotói szabadságra, mi az önértékelés szerepe a művészetben, az alkotásban, miből van a fotóművésznek bevétele és mit jelent számára az, hogy egy galéria áll mögötte. Elmeséli azt is, ki vette meg először a képét és mi a véleménye a baráti szívességekről szakmai területen. Végül szó esik arról is, miből inspirálódik, min dolgozik most és milyen érdekes projektet tervez az álmaiból.

Hevesi-Szabó Lujza a Telex fotóriportere, de sokan különleges látványvilágú fotóiról ismerik. Békéscsabáról származik, a Békéscsabai művészeti gimnáziumba járt, grafikusnak készült, de fotó szakra vették fel. Nem akart a MOMÉ-ra járni, de felvették elsőre, ezért elvégezte. Elmondása szerint sosem tudott belekényelmesedni a fotóművészetbe. Hamar rájött, hogy dolgozni kell és meg is kell élni valamiből, amire a művészeti fotográfia nem feltétlenül alkalmas.

Ebben a beszélgetésben sokat elárul nekünk fejlődési útjáról, gyerekkoráról, a valóságról alkotott képéről és hogy ez hogyan függ össze a képein bemutatott látványvilággal. Elmeséli, hogyan került a Telexhez és miért szeret ott dolgozni, hogyan zajlik a fotóriporteri munka és hogyan tudja ezt összeegyeztetni saját projektjeivel. Beszélgetünk arról is, mit akar képeivel közölni és hogyan jeleníti meg mondandóját a fotográfiai stílusával.

Oldott hangulatú beszélgetésünkben szó esik még a cinkotai tyúk szépségversenyről, „vicces temetőről” és más, rendhagyó, különleges élményekről is.

Alkotók Egymás Közt – Lisztes Linda és Molnár Levente „Felnőttként is lehet, és kell is játszani”

Az improvizációs színház számomra nem csak a komfortzóna elhagyását jelenti, de önmagam megismerésének és a fejlődésem előre mozdításának tökéletes terepe is egyben. Itt oldódik a feszültség, nő az önbizalom, és fantasztikus érzés hagyni az intuícióimat dolgozni. Ráadásul ez az a hely, ahol szinte mindig izomláz lesz a nevetőizmaimban. És bár ez szigorúan véve nem terápia, mégis nagy hatással van a mindennapi életemre.

A Momentán improvizációs társulat 20 éve tart rögtönzés alapú előadásokat. Alapító tagjai egy szoros baráti társaság, akik a Földessy Margit Drámastúdióba jártak, innen nőtte ki magát a társulat és alakított improvizációs színházat, mely már nyugaton nagyon népszerű volt akkor, de itthon még nem igazán terjedt el.

Vendégeim most Lisztes Linda és Molnár Levente, a társulat oszlopos tagjai, akik a beszélgetés során választ adnak többek között azokra a kérdésre, hogy mi az improvizációs színház és hogyan működik? Elmondják, kik és milyen módon tudnak ebben részt venni és hogyan érdemes társulatot, oktatókat választani. Beszélgetünk még arról is, hogyan segít az improvizáció a kapcsolódásban és a határaink átlépésében. Hogyan tanít meg ez a módszer hibázni és ezáltal elfogadni önmagunkat és ebből tovább fejlődni.

Emlékezetes, vicces pillanatok, nagy szétesések, szélsőségesen pozitív és negatív visszajelzések, vélemények és azok kezelése is szóba kerülnek az adás során és a beszélgetés végén pedig gyakorlati betekintést is kaphatunk az improvizáció módszertanába.

Ebben az adásban Szarka Klára fotótörténész, kurátor, tanár, szerkesztő, kiállítás szervező, a 20. századi dokumentarista fotográfia kutatója a vendégem, aki izgalmas témák érintésével avat be minket látásmódjába, tapasztalataiba a fotótörténet, a kiállítások és az élet különböző izgalmas területein. Beszélgetünk arról, miért fontos képben lenni a fotó történetével, honnan, milyen forrásokból lehet a fotótörténetről, a fotótörténeti kutatások eredményéről tájékozódni és mi kell ahhoz, hogy valaki fotótörténésszé válhasson. Boncolgatjuk azt a kérdést is, hogy tehetség nélkül lehet-e ma valaki fotós, hogy a digitális fotózásra való váltás és a világ változása hogyan hat az analóg világban szocializálódott fotósokra és hogy miért gondolja, hogy nem a technológia váltással van a probléma, hanem a megváltozott világgal. Szót ejtünk még többek között lenyűgöző magyar fotós nőkről, hazai és nemzetközileg elismert fotós szupersztárokról. Mesél a Salgado kiállításról, amit ő hozott el Magyarországra. Megtudhatjuk, hogyan jött el Alex Webb a Budapest FotóFesztiválra, és milyen emlékeket őriz Sandro Miller tribut kiállításáról.

Mucsy Szilvia fotográfus, a RANDOM kortárs fotográfiai szervezet elnöke, a MOME tanára, a Budapest FotóFesztivál alapítója és igazgatója. Ebben a beszélgetésben kendőzetlen őszinteséggel osztja meg velünk gondolatait többek között a kortárs fotográfia mai valóságáról, látásmódról és fejlődésről, a technikai tudás és a látásmód közötti különbségekről és összefüggésekről.

A beszélgetés további izgalmas területekre is elsodor minket: szóba kerül a spiritualitás, a befelé fordulás fontossága, az alkotás és a belső fejlődés, valamint az önismeret kapcsolata, a felelősség vállalás, tudatosság, harmónia, boldogság és a manifesztáció is.

Mesél még a Paris Photo-n szerzett élményeiről, a fotográfia jelenlegi szerepéről a művészetben és műtárgy kereskedelemben. Beavat minket abba, mi foglalkoztatja most a kortárs fotóművészetet és mi a különbség az aktuális fotós témák és a vásárokon feltűnő képek között. Arról is szó esik, milyen a magyar múzeumok és a műgyűjtők hozzáállása a fotográfiához, és hogy mi az oka annak, hogy meglátása szerint az alkotói fotográfia olyan szenvedély, amelyből önmagában itthon nem lehet megélni.

Alkotók Egymás Közt – Kiss Viktorral és Szabó Sipos Barnabással: „Legyen újra közügy a művészet!”

Mi ma a művészet? Státuszszimbólum? Arisztokratikus privilégium? Vagy bárki számára elérhető, élvezhető és használható mediációs tér? Vajon bárki lehet művész? És hol fordul át az alkotás művészetté?

Ebben a mély és fontos kérdéseket érintő beszélgetésben Kiss Viktor és Szabó Sipos Barnabás festőművészek segítségével igyekszünk közelebb kerülni annak megfejtéséhez, hogy mi okozza ma a távolságot ember és művészet között és mik azok a kiindulási pontok, melyek figyelembevételével talán könnyebben visszatalálhatunk belső, alkotó gyermeki énünkhöz. Szó esik többet között arról, mi a kép és mi annak jelentősége mai felgyorsult, impulzusokkal telített világunkban. Érintjük a színek titkos hatóerőinek kérdéskörét, beszélünk az érzés és érzékelés közötti alapvető különbségekről és arról is, miért kulcsfontosságú szükségletünk a katarzis megélése. Boncolgatjuk azt is, milyen hatással lehet a művészet a lelkünkre akár alkotóként, akár szemlélőként, valamint, hogy van-e a művészetnek közösség teremtő ereje és hogyan segíthet az önismeretben...

Marosi Viktor fotós, rádiós műsorvezető, a Laikus c. YouTube-csatorna arca. Élt Los Angelesben, Londonban és Párizsban, fordított színházi szakkönyvet, dolgozott kulturális újságíróként. Sokan híres emberekről készült portréiról ismerik, a sztárok fotósaként aposztrofálják. A Mucsi 12x fotósorozat alkotója autodidakta módon tanult fotózni. Elmeséli, hogy a történetmesélési vágyának köszönhetően hogyan jött az életébe a fotózás. Beavat minket a kezdeti nehézségekbe, hogy milyen véletlennek tűnő események és találkozások vezettek odáig, hogy mostanra szerelemprojekteket fotózhasson. Beszélgetésünkben szó esett az alkotni vágyás és a pénzkeresés egyensúlyáról, a digitális és analóg fotózás közötti alapvető különbségekről, a kritikus gondolkodásról, károgó kreatívizmusról és a komfortzóna elhagyásáról is. Beszéltünk még a modell instruálás érdekes dinamikáiról és mesélt arról is, hogyan került kapcsolatba Mucsi Zoltánnal, mi inspirálta a Mucsi 12x fotósorozatot és hogyan lett a gondolatból egy naptár, majd kiállítás.


Az évad utolsó epizódjában egy kötetlen beszélgetés során akasztják a hóhért és Bodogán Sándort ismerhetjük meg kicsit közelebbről Sivák Zsófi segítségével. Sándor elmeséli nekünk, hogyan került kapcsolatba a fotográfiával és miként találta meg az útját a pályán. Hogyan alakult látásmódja és mit gondol saját tehetsége/vagy annak hiánya és a kitartás, a tanulás és fejlődés kapcsolatáról, összefüggéseiről. Szó esik a portréfotózás menetéről, a felkészülés fontosságáról. beavat minket abba, mi a viszonya a szabályokkal és a kísérletezéssel, hogyan, miért szegi meg, hágja át tudatosan, akár a legalapabb fotográfiai szabályokat is. Mesél még a modelljeivel való munkaviszonyáról és a hatékony együttműködés sokszor rögös folyamatáról. Belátást enged nekünk személyes életútjába is, és elmeséli hogyan dolgozik önmagán és hogyan segíti folyamatosan fejlődő lelki és testi egyensúlya a munkát. Beszél még oktatási szemléletéről, elérhető oktatásairól, és hogy miben mások képzései, mint az átlag. A beszélgetésben szó esik a jelenlegi fotós hozzáállásról és közízlés helyzetéről, a mesterséges intelligencia lehetséges szerepéről, előnyeiről és hátrányairól is. Végül pedig aktuálisan futó projektjeiről, készülő kiállításáról, külföldi fotós táboráról és hosszútávú céljairól is esik néhány szó.

Ezt a beszélgetést a technikának szenteltük és egy profi „digitech” szakemberrel beszélgettünk a fotózások technikai hátteréről. Hazánkban egyelőre még nincs nagy hagyománya annak, hogy külön szakember foglalkozik a fotózás technikai hátterével és folyamataival, így nem sok szakember specializálódott erre a területre. Sanyi elmeséli nekünk, miért választotta ezt a pályát és miért nem lett inkább fotós. Mesél arról is, hogyan tudja segíteni a fotósok munkáját, milyen eszközökkel dolgozik szívesen és milyen tapasztalatai vannak a különböző technikákkal, programokkal és eszközökkel kapcsolatban. Szó lesz még arról is, mik a legmodernebb technikai lehetőségek és milyen kihívásokat jelenthet az, hogy a hazai fotózásokon a legtöbbször nincs költségkeret megfelelő asszisztenciára. Elmondja azt is, miért látja nagy problémának, hogy a hazai fotósok általában nem fordítanak elegendő figyelmet a mentésre és a megfelelő back up-ra. Végül megtudhatjuk azt is, milyen élményeket gyűjtött pl. a NETFLIX vagy a Louis Vuitton kampányfotózásain és miben mások ezek a munkák, mint a hazai projektek. Hogyan fejleszti magát és mit javasolna azoknak, akik ezen a pályán szeretnének elindulni.

Martin Wanda Békéscsabáról indult. Édesapja szintén fotós, így Wanda életében mindig is szerepet játszott a fotográfia, de főleg elszántságának és kitartásának, na meg egyedi látásmódjának és alkotói attitűdjének köszönheti azt, hogy ma már elmondhatja: a Burberry, a Luis Vuitton és a Mark Jacobs kampányait is fotózhatta. Fotográfus és vizuális alkotó, a legtöbben divatfotográfus munkásságáról ismerik, de mostanában sokkal inkább a portré fotózás és ezen belül is az ismert emberek fotózása érdekli, kamerája elött állt már többek között Zara Larson vagy Jamie Campbell Bower is. A beszélgetés során megtudhatjuk tőle, hogyan épült pályája, hogyan alakult az útja a divatfotográfia irányába, és miből ered különleges látásmódja, aminek köszönhetően helyet kapott a nemzetközi fotográfia színpadán. Elmondja nekünk azt is, hogyan és milyen szempontok szerint választja ki modelljeit egy adott projektjeihez, mennyi energiát fektet az önmenedzsmentbe és milyen módszerrel jut el oda, hogy nagy magazinok oldalain jelennek meg híres emberekről készült fotói. Mesél arról is, hogyan kezeli a visszautasítást és mit tanácsol egy kezdőnek, hogyan építse fel a kommunikációját, ha nemzetközi divatfotós babérokra akar törni. Beszélgetünk még tanulmányairól, Londonban töltött éveiről, és arról is, milyen eszközöket, technikát használ. Végül pedig azt is elmondja, mik a jövőbeli tervei és milyen saját projekteken dolgozik most.

Ebben a beszélgetésben Pejkó Gergő divat-, portré- és reklámfotós a vendégem, aki többek között arról is mesél, hogyan épült a pályája és hogyan jutott el a neves magazinok címlapjáig. Gergő betekintést enged a divatfotósok világába és megtudhatjuk tőle azt is, hogyan lehetett bejutni a nagy magazinokhoz a 2000-es években. Szó esett még a tanulás és figyelés fontosságáról és arról is, hogyan építkezik a negatív kritikákból, hogyan fordította azokat útja során a saját javára. Elmondja, szerinte kinek érdemes a véleményére figyelni és hogyan érdemes kezelni a negatív véleményeket. Megtudhatjuk azt is, hogyan került kapcsolatba a Netflix-szel egy munka kapcsán és hogyan zajlik egy ennyire nagy volumenű munka. Milyen nehézségekbe ütközik olykor, ha ismert embereket fotóz és milyen praktikákat használ a modelljeinek feloldására, hangulatba hozására. Végül pedig abba is beavat minket, hogyan kezeli a kudarcokat, honnan inspirálódik általában és milyen motivációi vannak a jövőre nézve.

A podcast vendége Vancsó Zoltán Balogh Rudolf-díjas fotográfus, az Imágó fotótanfolyam megálmodója, aki ebben a beszélgetésben őszintén mesél az alkotói élet szépségeiről, nehézségeiről és jövőjéről. Az alkotás folyamata során lehetőségünk nyílik a jelenben, az „itt és most”-ban lenni és ezáltal igazán közel kerülni önmagunkhoz. Az alkotói munka sok esetben nehéz, rögös utakkal várja az alkotni vágyókat, de ha sikerül megtalálnunk az alkotásban saját magunkat és a szabadságunkat, akkor rájövünk, hogy azt semmi sem pótolhatja. Ehhez viszont rengeteg tanulásra, gyakorlásra és folyamatos fejlődésre van szükség. Nem elég csupán a virtuális térben a rohamtempóban fejlődő mesterséges intelligenciára hagyatkozva várni a jövőt. Az alkotói folyamatok érzelmitöltetét – jóllehet – az MI nem lesz képes pótolni. Szükség van és lesz az alkotók érzékenységére, tudására és szemléletére.

Sivák Zsófia többszörösen díjnyertes dokumentarista fotográfus a gimnáziumban találkozott először a fotográfiával, majd a MoME-n folytatta tanulmányait. Az egyetem után jelentős fotóművészi pályája mellett alkalmazott fotográfusként is tevékenykedni kezdett. Ebben a beszélgetésben beavat minket többek között abba, milyen kihívások várnak egy tehetséges fotóművészre az egyetem elvégzése után. Felvázolja nekünk, mi a különbség az alkalmazott fotósi lét és a fotóművész lét között és milyen nehézségekkel jár együtt a két különböző fotográfusi attitűd összeegyeztetése. Mesélt még nekünk arról is, hogyan alakult az évek során szemlélete, hogy zajlik alkotói folyamata a dokumentarista munkáinak készítésekor és hogyan kezeli a kritikát, az esetleges kudarcokat. Szó esett még emellett a profi fotóssá válás útjáról, a gyakorlás és tapasztalás fontosságáról is. Zsófi őszintén elmondta, miért választotta dokumentarista fotóinak témájául a vidéki Magyarország bemutatását és izgalmas történetekbe is beavat minket arról, milyen kihívásokkal, nehézségekkel, kalandokkal néz szembe 1-1 kép elkészítésekor.

Galamb Tibor nemzetközileg elismert fotográfus, művészeti igazgató és retuser Debrecenben töltötte gyerekkorát, majd Budapesten a Műszaki Egyetemen folytatta tanulmányait, építőmérnökként végzett. Hobbiként ebben az időszakban találkozott először a képalkotással, mint összetett alkotói tevékenységgel. Annyira magával ragadta a mozgókép- és a fotózás világa, hogy Edinburgh-ig meg sem állt, ahol egy helyi főiskolán töltött évei alatt eldőlt a fotózás iránti mély elköteleződése. Tibor szakmai életútján keresztül világossá válik, hogy a lehetőségek és a sikerek sosem kopogtatnak be hozzánk, ezekért kitartóan tennünk kell. A kihívásokból motivációt nyerhetünk, ami segít abban, hogy a kitűzött célt elérhessük. Egyáltalán nem baj, ha valami nem sikerül elsőre. A lényeg, hogy ne adjuk fel és igyekezzünk folyamatosan fejlődni.

A tudatos és magas színvonalú alkotáshoz a belső világunkon való munkálkodás is rendkívül fontos. Ebben a podcast adásban Aszalós Péter pszichodramatista, pszicho dráma tanár és rendező avat be minket abba, mi is tulajdonképpen a pszichodráma, honnan ered ez a módszer, hogyan működik és kinek ajánlott. 25 év tapasztalatára alapozva mondja el nekünk, mit adhat akár a játszó, akár a segítő szerep egy ilyen folyamatban és hogyan találhatjuk meg a módszer segítségével akár a sötétség helyét is az életünkben. Kiderül az is, hogy megoldhatunk-e a pszichodrámával transzgenerációs problémákat és mi történik akkor, ha olyan trauma kerül felszínre, amivel valaki nem bír szembe nézni. A beszélgetés során Péter saját, személyes tapasztalataiba is beavat minket és elmeséli, hogyan tud a pszichodráma rendező „kívül maradni”, megbirkózni mások traumáival. Hasznos tanácsokkal is ellát minket például arról, hogyan tud valaki egy testhezálló pszichodráma csoportot választani magának, és azt is feltárja előttünk, miben különbözik a pszichodráma és a családállítás.

Beszélgetés Gyarmati Markussal a profi modellügynökségek rejtett világáról

Gyarmati Markus a Visage Models Hungary ügyvezetője, ügynök és booker, aki 8 éven keresztül profi modellként is tevékenykedett, így nagy rálátással kalauzol el minket ebben a beszélgetésben a profi modellügynökségek világába. Megosztja velünk többek között, hogy hogyan indult el saját modell karrierje és hogyan ült be később a booking asztal mögé. Tisztába teszi azt is, mit jelentenek az alapfogalmak, mint scouter, booker, agent, vagy anya ügynökség. Megtudhatjuk tőle, mik a profi modellé válás alap feltételei, és hogyan, milyen szempontok alapján érdemes egy kezdőnek ügynökséget választani. Kitérünk arra is, mik most az aktuális trendek a modellek külső adottságai tekintetében, mik az új irányzatok, és milyen lépéseken keresztül juthat el egy modell Budapestről például a New York-i Fashion Weekig. Szó lesz még ezen kívül arról is, fotósként hogyan érdemes felvenni a kapcsolatot egy profi ügynökséggel, milyen fotósokkal szeretnek tesztfotózások során együtt dolgozni, valamint, hogy mit és hogyan profitálhat hosszú távon egy fotós abból, ha együtt dolgozik egy profi modell ügynökséggel.

Beszélgetés Szecsődi Balázs Fotóriporterrel, a miniszterelnök korábbi fotósával

Szecsődi Balázs a Zeneművészeti Egyetemen végzett, de zenészi pályáját hamar feladta a fotózásért. Hazánk egyik legjelentősebb fotóriportere, aki 4 éven át Orbán Viktor személyi fotósaként is tevékenykedett. Ebben a beszélgetésben elmeséli nekünk, miért választotta a fotóriporteri pályát és hogyan került a miniszterelnök személyi fotósának szerepébe. Elmondja azt is, milyen kihívásokat jelentett ez a megtisztelő feladat, hogy zajlott a munkafolyamat, milyen eszközparkkal végezte munkáját akkor és mit használ azóta, valamint, hogyan zajlott egy napja a miniszterelnök mellett. Szó lesz arról is, miért döntött úgy, hogy lezárja ezt a korszakot és mivel foglalkozik most. Mesél nekünk sikerekről és kudarcokról, és megosztja velünk azt is, szerinte mi a szerepe a technikának a jó kép készítésében, és tapasztalatai alapján mi kell ahhoz ma, hogy egy fotóriporter sikeres lehessen.

Beszélgetés Németh Annával a profi modell pálya szépségeiről és kihívásairól

Németh Anna hazai és nemzetközi tapasztalattal is rendelkező modell, aki az elmúlt 15 évben olyan nagy nevű ügynökségekkel dolgozott együtt, mint az Elite Miami, a Spin Models, és a Visage Models Hungary. Barátságos hangulatú beszélgetésünkben elmeséli nekünk, hogyan indult modell karrierje, hogyan választotta ki első ügynökségét, és mik voltak az indulás kapcsán legfontosabb tapasztalásai. Beavat minket még az Isztambulban töltött éveinek történéseibe, beszélünk az ügynökség szerepéről egy modell szakmai életében és arról is, mi változott a szakmában az elmúlt 15 évben. Elmeséli nekünk azt is, milyen nehézségekkel nézett szembe pályája elején, majd befutott modellként és beavat minket abba is, szerinte milyen készségek szükségesek a szépségen kívül a sikeres modell karrierhez, megosztja velünk, milyen tanácsot adna a pályakezdő modelleknek. Megtudhatjuk azt is, szakmai karrierjében mire a legbüszkébb és hogy mi az az indok, ami miatt egyszer felállt és eljött egy fotózásról...

Beszélgetés Földi Ádámmal a profi fotóssá válás mérföldköveiről

Földi Ádám ma kétségkívül hazánk egyik meghatározó portré-, reklám- és divatfotósa. Ugyan még csak 30 éves, mégis legalább 10 éve foglalkozik komolyan a fotográfiával, nívós munkáira pedig nemzetközi nagy márkák is felfigyeltek. Ebben a beszélgetésben őszintén és nyíltan beszél nekünk arról, mik voltak profi fotóssá válásának legfontosabb mérföldkövei, hogyan kezdődött el már a középiskolában a fotózással, képalkotással való kapcsolata és milyen utat járt be azóta. Beavat minket asszisztensi éveibe, elmeséli, miért tartotta valóban hasznosnak főiskolai tanulmányait és milyen hiányérzete maradt az iskola elvégzése után. Szó lesz még a Flashback stúdióban töltött éveiről, a mester-tanítvány reláció jelentőségéről és kihívásairól, és szóba kerül még a szakmai alázat kérdésköre is. Mesél nekünk munkamódszeréről, saját stúdiójának indításáról, valamint „életmentő” tanácsokat is ad ahhoz, hogyan érdemes felkészülni egy fotózásra és hogyan, milyen praktikákkal lehet hangulatba hozni azt a modellt, aki éppen nem áll készen a fotózásra. Végül beavat minket a „Földi Ádám titokba” avagy, hogy hogyan épül organikusan, mégis gyors ütemben pályája. Megtudhatjuk, mi határozza meg főként saját fotós nyelvét, honnan inspirálódik, hogyan látja magát most és mik a jövőbeli tervei.

Beszélgetés Ihász Ingriddel „Marketingiránytű fotósoknak” című könyvéről

Ihász Ingrid nevét már sokan ismerhetik fotós körökben, hozzá köthető a „Marketing kávé fotósoknak” kurzus és a „Kattanj ki!” fotós közösség. Nemrégiben jelent meg „Marketingiránytű fotósoknak” című könyve, most ennek apropójából beszélgettük. Könyvének bemutatása során szó esik arról, mi kell egy fotós vállalkozás elindításához, beszélünk az árazásról és arról is, hogy hogyan érhetünk el egy tisztességes életminőséget fotós vállalkozóként. Ingrid elmondja azt is, milyen szempontok alapján érdemes kiválasztani az ideális marketing csatornákat. Megtudhatjuk, mit gondol a marketing trendekről, a TikTok-ról, hogy szerinte miért fontos a jó weboldal és hogyan lehet hirdetés nélkül elkezdeni vevőkört építeni. Megosztja velünk, milyen lehetőségei vannak az online kommunikációra azoknak, akik nem igazán szeretnének szerepelni, és tapasztalatai alapján milyen praktikákkal lehet a szerepléssel kapcsolatos szorongást, stresszt oldani.

Beszélgetés Garam Tamással a Sziget Zrt. marketing vezetőjével

Garam Tamás jelenleg a Sziget Zrt. marketing vezetője, de közel 20 éves pályafutása során olyan prominens nemzetközi vállalatoknál is megfordult, mint például a Vodafone, a Raiffeisen, de ügynökségi oldalról egyengette a Mastercard és a Telekom kampányait is.

Ebben a beszélgetésben Tamás rendkívül nyíltan beszél szakmájáról és a fesztiválok különleges világáról egyaránt, érdekes és tanulságos kulisszatitkokat is elárul nekünk. Elmondja többek között, milyen út vezetett a főiskolától a Sziget Zrt marketing vezetői posztjáig és mi egy marketing vezető feladata. Szó esik arról is, milyen hatással volt a Covid a marketingre, -különösképpen a fesztiválok tekintetében- és mik jelenleg a legdivatosabb marketing trendek. Megtudhatjuk azt is, milyen szempontok alapján dől el, hogy kik lesznek a fellépők egy aktuális fesztiválon, és miért marad el 2023-ban a VOLT fesztivál. Ebből a beszélgetésből sokat megtudunk a fesztiválok fotós és videós anyagainak elkészüléséről és felhasználásáról is, Tamás részletesen beavat minket a nagyszabású rendezvények dokumentálásának menetébe. Aki szívesen fotózna fesztiválon most megtudhatja, hogyan zajlik a folyamat, milyen feltételekhez kötött a fotós akkreditáció és milyen lehetőségekkel, kiváltságokkal élhet egy fesztivál fotós.

Beszélgetés Kupi László geológussal és nemzetközileg elismert ásványfotóssal a szakma rejtelmeiről és kihívásairól

Következő adásunkban Kupi László, geológus és ásványfotós kalauzol el minket az ásványok izgalmas világába. Mesél nekünk izgalmakkal teli világkörüli útjáról, amely Pannonhalmától Szaúd-Arábián és Afrikán át egészen az amazóniai dzsungelig vezetett. Elárulja nekünk azt is, hogyan találjuk meg az aranyat, hogy hogyan kapcsolódik a geológiához a fotózás, és hogy pályája hogyan alakult a bogárfotózástól a profi ásványfotózásig. Elmeséli, hogyan építette fel ásványfotós karrierjét és miből inspirálódik. Beavat minket a terület kihívásaiba, nehézségeibe, technikai feltételeibe. Mindemellett pedig az is kiderül, miért kerül 6-8 munkanapba befotózni 15 db gyűrűt és hogy milyen érzés kézben tartani 1,5 millió eurós köveket.

Collecting the King of Kashmir Aquamarine

Beszélgetés Pálmai Angie kreatív rendezővel a kreatív értékekről

Ebben az adásban a magát csak „vizuális történetmesélő” -ként aposztrofáló Pálmai Angie osztja meg velünk fontos gondolatait, tanácsait és szakmai kulisszatitkait. Szó esik többek között kreatív rendezői és művészeti vezetői pályájának alakulásáról, kibontakozásáról. A divat működéséről és kapcsolódásáról a fotográfiával, a tervezés és a koncepció szerepéről az alkotói folyamatban. Angie mesél nekünk arról is, hogyan tanult nagypapájától előbb látni, és csak aztán fényképezni és mit jelent számára fényképezőgép nélkül fényképezni. A beszélgetés során elárulja, szerinte mi a jó kép és véleménye szerint milyen látásmód vezet el a tudatos képalkotáshoz. Ezen túl pedig elmondja azt is, miért fontos számára alkotás közben a kapcsolódás és az egyedi pillanatok, és hogyan inspirálódik különféle projektekre, megbízásokra.

Beszélgetés Kocsány Kornél fotográfussal az élet és a fotós lét kihívásairól

Kivételesen őszinte és mély interjú Kocsány Kornél szabadúszó fotográfussal, akinek nevéhez fűződik többek között a „Wopcast” podcast csatorna és a „wonderzofphotography” facebook oldal is. A beszélgetés során Kornél őszintén vallott többek között kalandos és kihívásokkal teli életútjáról, az élet komoly fordulópontjainak pozitív és negatív hozadékairól. Fontos gondolatokat osztott meg velünk utazásain szerzett tapasztalatairól, életszemléletéről, és arról is, hogy miért fontos számára a több lábon állás. Elmesélte, hogyan vált életének alkotó elemévé a fotográfia és hogyan találta meg helyét a streetfotózásban. Izgalmas titkokat is elárult munkamódszeréről, arról, hogy kik és mik inspirálják munkája során, valamint abba is beavatott, hogy mik a tervei a közeljövőben.

Beszélgetés Taskovics Dorkával: Mire jó nekünk a fotótörténet?

Taskovics Dorka és a Fotosworkshopok.hu koprodukciójaként elkészült egy 7 részes fotótörténeti előadássorozat. Ennek apropójából beszélgettünk most arról, miért és mire jó nekünk a fotótörténet, mit adhat nekünk a régi idők képkészítőinek megismerése, vagy éppen a kortárs nagy fotósok munkásságának, élettörténetének tanulmányozása. A beszélgetés során olyan fontos gondolatok is felszínre kerültek többek között, mint a saját alkotói én megtalálása, a tudatos fotóssá válás iránti igény felébredése, a szorgalom és a tehetség szerepe a kiemelkedő fotóssá válásban, a belső béke megteremtésének fontossága, a másolásban rejlő lehetőségek és a szabályok megtanulásának fontossága...

Beszélgetés Körmendi Klára festőművésszel a művészi pályán való elindulásról

Klári ugyan még csak rövid ideje váltott a multik világából a hivatásos festészetre, mégis sokak számára hasznos és elgondolkodtató információkat osztott meg velünk többek között a művészeti pályán való indulásról, az érvényesülésről, a nehézségekről és a mélypontokról is. Elmesélte miért és hogyan vált festővé, és szó esett arról is, hogy milyen kihívásokkal küzd egy kezdő festőművész, valamint arról is beszélgettünk, hogy milyen hatást gyakorolnak művészetére a negatív külső tényezők, események.

Beszélgetés Kiss Viktor festőművésszel életről és művészetről

Egy rendkívül mély és izgalmas beszélgetés alkotó művészetről, az érzékelésről, a közlés tudatossá válásáról, önmagunk megismeréséről és a belső és külső világunk kapcsolódásáról. Viktor megélésein és tapasztalataink keresztül mesél arról, hogyan ébresszük fel magunkban a szunnyadó kreativitást és mit tegyünk, ha alkotói válságba kerülünk. Emellett említést tesz arról is, miért kapcsolódik olyan erősen Csontváry művészetéhez, Rudolf Steinerhez, és milyen megélései vannak a Goethe színtan gyakorlati működésével, a színek hatóerejével kapcsolatban.

Beszélgetés Szabó Zolival, az Ibanez gitármárka kereskedelmi képviselőjével

Elindult a fotosworkshopok.hu podcast sorozata, ez pedig itt az első, (vagy inkább a 0. teszt) beszélgetés. Érdemes meghallgatnod, ha kíváncsi vagy, hogyan kerül egy fotós podcast sorozat vendégei közé egy nemzetközi gitármárka kereskedelmi képviselője és hogy hogyan kapcsolódik Zoli története a fotográfiához. Ebből a beszélgetésből megtudhatod többek között azt is, hogy hogyan válik egy gitáros hangszerbolti eladóvá, majd egy világmárka országos kereskedelmi képviselőjévé és eközben miért és hogyan kezd el fotózni. Kiderült az is, mitől jó egy gitár, és hogy hogyan kötődik egymáshoz a rockzene és a vizuális kultúra, valamint, hogy mi köze van a Depeche Mode-nak Anton Corbijn-hez.

Hasznosnak találod tartalmainkat?

Amennyiben szívesen hozzájárulnál tevékenységünk bővítéséhez, új podcast tartalmaink minél gyorsabb, sokrétűbb és magasabb színvonalú létrejöttéhez, akkor Patreon oldalunkon keresztül akár egyszeri, akár rendszeres támogatási lehetőséggel is élhetsz!

Köszönjük, ha támogatsz minket!

Patreon

Ne maradj le az új tartalmainkról és az
induló workshopokról!
Iratkozz fel a hírlevélre!
Sikeresen feliratkoztál hírlevelünkre!
Sütibeállításokkal kapcsolatos információk
Mi a cookie (süti)?

A cookie-k ("sütik") - a továbbiakban: süti vagy cookie - kis méretű adatcsomagok, amelyeket az Ön böngészője ment el, amikor a weboldalakat, köztük a www.fotosworkshopok.hu honlapot - a továbbiakban: Honlap - látogatja.

A sütiket a weboldalak általában a felhasználói élmény javítására használják oly módon, hogy a weboldal vagy kizárólag a látogatás idejére ("Munkamenet" sütik, amelyek a böngésző bezárásakor törlődnek) vagy ismételt látogatások során ("Tartós" sütik) "megjegyzi" a felhasználót.

A jelen Cookie (süti) tájékoztató azt ismerteti, hogy a www.fotosworkshopok.hu honlapon milyen sütiket használunk és Önnek, mint a honlap használójának milyen lehetőségei vannak a sütik beállításával kapcsoltosan.

Tájékoztatjuk, hogy a cookie-kat nem használjuk az Ön személyének közvetlen azonosítására alkalmas információk tárolására. Amennyiben személyes adatoknak minősülő adatokat kezelünk, ezt az Adatvédelmi tájékoztatónkkal összhangban tesszük.

Lehetnek olyan esetek, amikor harmadik fél cookie-ját használjuk. Kérjük, hogy harmadik fél sütijei tekintetében a harmadik félnél tájékozódjanak az adatkezeléssel kapcsolatban, ugyanis a harmadik fél adatkezelésére nincsen ráhatásunk.